Vláda v demisi včera schválila novou podobu novely služebního zákona a také změnu systemizace státní správy. Změna služebního zákona přitom zvyšuje riziko čistek mezi úředníky. Jde tedy proti smyslu původního zákona. Babišova vláda také znovu upravila systemizaci státní správy s poměrně značnými dopady u 2 úřadů, přičemž je velmi sporné, zda vůbec byly naplněny zákonné důvody pro tuto změnu systemizace.
1) Novelizace služebního zákona
Novela služebního zákona obsahuje řadu problematických bodů, které mohou být zneužitelné a oslabují pozici státních úředníků před politiky. Změny jsou např. v přesunutí hodnocení vedoucího státního úřadu na člena vlády oproti dřívějšímu hodnocení ze strany státního tajemníka. “Za největší slabinu považujeme jednoznačně úpravy služebního hodnocení. Oproti původnímu návrhu, který přinášel riziko zneužití a vyhazování nepohodlných úředníků, se tento problém ještě prohloubil. Stačí po negativním hodnocení za 40 odsloužených dnů dostat další negativní hodnocení, a končíte. Vysocí úředníci pak nově nemají ani možnost podat námitku,” říká analytička Magdaléna Klimešová z Rekonstrukce státu. Vláda v demisi přitom současně zúžila okruh úředníků, kteří proti hodnocení mohou podávat námitky.
Tyto dva kroky společně zvyšují riziko, že v budoucnu budou mít ministři volné ruce k rychlým personálním změnám. “Proces služebního hodnocení je třeba pořádně vyhodnotit, zda vůbec plní svou funkci, a upravit tak, aby nebyl zneužitelný pro odstranění politicky nepohodlných úředníků. Tedy prodloužit lhůty, umožnit podání námitek všem úředníkům a vrátit hodnocení do rukou státního tajemníka,” uvádí Magdaléna Klimešová. “Pozitivní je, že vláda vzala zpět návrh, který chtěl, aby státní úředníci byli jmenováni pouze na 5 let. Ten totiž ohrožoval personální stabilitu i profesionalitu státní správy,” dodává Klimešová.
Dokumenty nebyly včas k dispozici
Rekonstrukce státu upozorňuje na to, že novela služebního zákona byla projednávána ne zcela standardní cestou. Přípravě návrhu nepředcházela potřebná široká diskuze o problémech a analýza praxe. To konstatovala mimo jiné i Legislativní rada vlády ve svém stanovisku. “Vláda dnes jednala o znění novely, které bylo v elektronické knihovně připravované legislativy zveřejněno až po začátku jednání vlády. Navíc návrh novely takto zásadního zákona šel bez objektivního důvodu do meziresortního připomínkového řízení na pouhý týden a nebyl tudíž poskytnutý potřebný čas pro podrobné zanalyzování a diskuzi,” připomíná Magdaléna Klimešová. “Státní správa se nehroutí. Klidně je možné nejprve pořádně vyhodnotit fungování zákona a pak důkladně připravit koncepční změnu, kterou může projednávat až vláda s důvěrou Poslanecké sněmovny,” doplňuje Klimešová.
Změny v aktuálním návrhu novely služebného zákona:
2) Změny systemizace státní správy
Změny systemizace státní správy může vláda dělat svým nařízením, a nepotřebuje pro to změnu služebního zákona. Velké změny ve státní správě přitom provedla menšinová vláda Andreje Babiše už před Vánoci. Tehdy odešla víc než čtvrtina odborných náměstků na jednotlivých ministerstvech. Navíc okolnosti nasvědčují tomu, že se jedná minimálně v některých částech o nezákonný postup: předložený návrh totiž obsahově neodpovídá změnám systemizace podle § 18 služebního zákona, jelikož u řady zasažených úřadů evidentně nedošlo ke změně působnosti správních úřadů, ani k podstatné změně podmínek, za kterých byla systemizace schválena.
Podle schválených materiálů se aktuální změny dotknou Úřadu vlády, všech ministerstev i dalších úřadů. “Ve většině případů jde o drobné změny. Výjimkou je plánovaná změna na Generálním finančním ředitelství. Tam chce vláda v demisi zřídit novou sekci generálního ředitele a nové místo zástupce generálního ředitele, aniž by tento krok nějak odůvodnila. Současně chce vytvořit také nový odbor bezpečnosti GDPR, tedy ochrany osobních údajů, což také neodůvodňuje. Tento krok vyniká ve srovnání s tím, že jiné úřady si vystačí s vytvořením pozice jednoho pověřence pro GDPR,” uvádí analytik Rekonstrukce státu Petr Bouda. “Na Generálním finančním ředitelstvím dochází ke změně na nejvyšší úrovni řízení, která není v návrhu odůvodněná a tudíž ani není zřejmé, zda se jedná o tak neodkladný krok, aby jej prováděla vláda bez důvěry Sněmovny,” doplnil Josef Karlický.
Další výraznou změnou vládního návrhu pak je zrušení 45 míst na Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a zkušebnictví. Návrh nepočítá s tím, že by tato místa byla přesunuta jinam nebo nějak adekvátně nahrazena. Tato změna také není v materiálu odůvodněna. “Pokud změna souvisí s převodem agendy od Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví k České agentuře pro standardizaci, měla být učiněna už od prvního ledna tohoto roku, což se nestalo. Vzhledem k tomu, že návrh nemá odůvodnění, je jeho účel nejasný,” uzavírá analytik Petr Bouda.