Chceš demokratické Česko bez korupce? Klikni a podpoř naše aktivity darem.

Bude registr lobbistů úplně prázdný? Poslanci krok za krokem boří funkčnost zákona o regulaci lobbování

Zákon o regulaci lobbování už brzy čeká finální hlasování sněmovny. Členové klíčového výboru podpořili výjimku pro asistenty poslanců a senátorů, skrze které budou moci lobbisté zákon elegantně obcházet. Nově také hrozí, že lobbisté nebudou muset transparentně informovat o své činnosti vůči vládním návrhům zákonů, pokud k nim zanesou připomínky do eKlepu. Tato výjimka by v praxi přinesla takřka prázdný registr lobbistů.

Foto ilustrační. Poslanec Marek Benda (ODS) předložil na ústavně-právním výboru sněmovny pozměňovací návrh k chystanému zákonu o regulaci lobbování, který ve výsledku přinese takřka prázdný registr lobbistů. Foto: Profimedia

Poslanci na Ústavně-právním výboru sněmovny podnikli významné kroky k vykostění nadějného návrhu zákona o regulaci lobbování. Poslanci a poslankyně předložili velké množství pozměňovacích návrhů, které zavádí nesystémové výjimky. 

Klíčový výbor podpořil rizikový návrh, aby lobbisté v budoucnu nemuseli vykazovat svou komunikaci s asistenty poslanců a senátorů. V praxi se přitom asistenti někdy podílí na konzultaci obsahových připomínek k zákonům.

Je absurdní, aby lobbisté museli transparentně vykazovat svoji komunikaci s poslanci a senátory, ale nemuseli napsat ani čárku o tom, co komunikují směrem k asistentům poslanců a senátorů. Lobbisté budou zneužívat asistenty k obcházení zákona a utajování lobbingu tam, kde to budou považovat za kontroverzní.
Lukáš Kraus vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu

Ve Velké Británii i v Evropském parlamentu jsou asistenti do regulace lobbingu zahrnuti, protože bez nich není regulace úplná.

Jaké povinnosti mají mít lobbisté podle zákona?

Lobbisté budou mít povinnost nahlásit se do elektronického registru (v případě právnické osoby i uvést fyzické osoby, skrze které firma lobbuje) a uvést do registru i zájmy, za které lobbuje. Nejméně jednou za půl roku poté musí lobbista či lobbistka uložit do registru zápis o své činnosti za toto období. Při každé lobbingové komunikaci musí lobbista předem upozornit veřejné činitele (lobbované osoby), že je lobbistou a pokud o to bude požádán, tak i to, v koho zájmu lobbuje. Za porušení některých povinností hrozí lobbistům sankce.

Zákon v kostce

Bude registr lobbistů jen prázdnou schránkou?

Mezi další riziko pro účinnost zákona nově patří i to, že by lobbisté v budoucnu nemuseli transparentně informovat o svém lobbingu k vládním návrhům zákonů. Poslanec Marek Benda (ODS) předložil pozměňovací návrh (D), aby lobbisté mohli připomínkovat vládní návrhy v eKlepu. Související pozměňovací návrh poslanců vládní koalice (A.18) přitom říká, že ti, kteří připomínkují v rámci meziresortu, nemusí již o svém dalším lobbingu ke stejné věci dále reportovat. 

Ústavně-právní výbor dal návrhu poslance Marka Bendy neutrální stanovisko (resp. nebylo schváleno ani doporučující, ani nedoporučující stanovisko), přestože jde velmi snadno zneužít a ve výsledku může přinést prázdný registr lobbistů.

Reálně hrozí, že registr lobbistů bude prázdnou schránkou. Dokážu si snadno představit situaci, kdy lobbisté vloží v rámci meziresortu do eKlepu vágní připomínku k návrhu zákona, a dále už k témuž návrhu budou moci netransparentně lobbovat po celou dobu legislativního procesu. To by zcela popřelo smysl zákona o regulaci lobbování, který si má posvítit na vliv zájmových skupin v celém legislativním procesu.
Lukáš Kraus vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu

Výjimka se zřejmě původně měla týkat pouze aktérů, kteří již dnes jsou zahrnuti v meziresortním připomínkovém řízení (profesní asociace, odbory, svazy). Pokud by se však připomínkové řízení otevřelo všem lobbistům, jak navrhuje poslanec Marek Benda (ODS), došlo by k tomu, že veškerý lobbing vůči vládním návrhům zákonů bude zahalen hustou mlhou.

Přehled všech rizikových pozměňovacích návrhů poslanců, které zničí funkci zákona o regulaci lobbování, pokud budou přijaty.

Pozitivní střípky z výboru

Podle doporučení ústavně-právního výboru sněmovny by mezi lobbisty v budoucnu měli být zařazeni jak zástupci profesních asociací, tak i zástupci sdružení samospráv (nikoliv však zástupci obcí a krajů). Proti těmto dvěma plošným výjimkám se Rekonstrukce státu dlouhodobě stavěla.

Oceňujeme, že členové ústavně-právního výboru odmítli dvě plošné výjimky, které by z definice lobbistů podle zákona vyškrtly zástupce profesních komor a sdružení samospráv včetně jejich firem. V tomto případě se tak poslanci a poslankyně postavili za úplnost a funkčnost zákona, protože tyto subjekty v praxi lobbing provozují, a dokonce jej považují za jeden z důvodů své existence.
Patrícia Petreková analytička Rekonstrukce státu

Celkový výsledek hlasování výboru je však stále pro zajištění transparentního lobbingu v Česku špatnou zprávou. Pokud poslanci schválí všechny výše popsané plošné výjimky, oslabí tím vymáhání zákona v praxi a mohou zcela zničit přínos chystaného zákona. Plénum sněmovny rozhodne o finální podobě zákona zřejmě už příští týden.

Je čistě na plénu sněmovny, jak se k jednotlivým doporučením výboru postaví. Každá poslankyně a každý poslanec by měli podpořit větší transparentnost lobbingu v Česku, aby byla vidět úplná paleta zájmů, které ovlivňují výslednou podobu zákonů a dalších národních právních předpisů. Mohou tak pomoci zvýšit důvěru občanů v politiku.
Lukáš Kraus vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu

Rekonstrukce státu dlouhodobě prosazuje co nejširší regulaci lobbingu v Česku, která bude zahrnovat všechny, kteří se reálně lobbingu věnují. Zákon nastaví jasná měřítka toho, jak o lobbingu transparentně informovat, a umožní tak občanům získat základní přehled o prosazování zájmů na národní úrovni.

Lobbing je přirozenou součástí demokracie, měl by však probíhat transparentně. Korupce a klientelismus bují zejména ve chvílích, kdy jsou lobbistické aktivity provozovány skrytě a bez veřejného dohledu.

Jak je podle chystaného zákona definován lobbing?

Zákonu o regulaci lobbování má podléhat pouze soustavný lobbing zájmových osob v zájmových oblastech. Mezi zájmové osoby patří prezident, členové vlády, poslanci a senátoři, náměstci ministrů, vysocí státní úředníci, vládní zmocněnci a další významní veřejní funkcionáři na národní úrovni. Mezi zájmové oblasti pak patří tvorba zákonů a dalších národních právních předpisů, tvorba národních strategií a koncepcí, mezinárodních smluv a dalších důležitých opatření s celostátní působností.

Zákon v kostce