Čínská finanční skupina CITIC získala v dubnu letošního roku majoritní podíl v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea. Oslovili jsme experty Sítě k ochraně demokracie, aby zhodnotili rizika čínské akvizice na českou mediální scénu. Odprodej agentury podle expertů otevírá dveře pro prosazování státních zájmů Číny. Česká média jsou totiž na příjmech z inzerce často závislá.
Agentura Médea, dříve většinově vlastněná Jaromírem Soukupem, patří mezi nejdůležitější mediální agentury v Česku. Coby zadavatel reklamy zastupuje řadu významných soukromých i státních firem včetně Agrofertu, O2, ČEZu nebo České pošty. Vzhledem k tomu, že média jsou na příjmech z inzerce do velké míry závislá, je role mediálních agentur pro jejich fungování zásadní. Akvizice agentury čínskou společností CITIC přitom může být nástrojem pro prosazování zájmů nedemokratické Číny.
Inzerce jako nástroj politického vlivu
Případy ovlivňování obsahu médií ze strany inzerentů se v minulosti objevily v zahraničí i v Česku. Britský The Daily Paragraph například v roce 2015 nezveřejňoval články jdoucí proti zájmům inzerenta HSBC. V MF DNES byl zase v roce 2003 pozdržen text o ubytování ministrů na MFF KV placeném Telecomem a ČEZ. Vliv inzerentů bude pravděpodobně nadále sílit i vzhledem k omezení inzerce v důsledku pandemie koronaviru.
Experti připomínají, že soukromí vlastníci zpravidla sledují zejména zisk a zachování dobrého jména společnosti. Rizika ovšem narůstají v situaci, kdy se na mediálním trhu objeví agentura s účastí nedemokratického státu.
Ticho před bouří?
Podle expertů se dá předpokládat spíše pozvolný nástup uplatňování čínského vlivu v českých médiích. Projevit se to může zejména články o kultuře, turistice nebo ekonomické prosperitě, které cílí na zlepšení celkového vnímání obrazu Číny ze strany čtenářů. Vliv však může být významně posílen obavou médií o ztrátu příjmů z inzerce, která v důsledku povede k opatrnosti v kritice režimu.
Limity čínského vlivu
Rozsah možného čínského vlivu na mediální scénu limituje několik skutečností. Agentura Médea zaujímá “pouze” 14% podíl reklamního trhu a konkuruje si s další patnáckou mediálních agentur. Třetina z celkového objemu inzerce v médiích je přitom zadávána zcela mimo agentury.
Bezpečnostní expert Jan Paďourek však současně upozorňuje na menšinový podíl CITIC v další Soukupově agentuře Empresa Media, která provozuje například Televizi Barandov, a kde tedy podle něj prostor pro využívání čínské propagandy existuje. V Česku však zatím neexistuje účinný nástroj pro kontrolu aktivit zahraničních mocností v českých médiích. Podle Oldřicha Vágnera ze Sdružení pro média a demokracii ale již ve světě existují mechanismy, jak takovým rizikům předcházet.
Celou analýzu si můžete přečíst zde:
Síť k ochraně demokracie propojuje osoby a organizace, které mají společný zájem na hájení principů demokratického právního státu plynoucích z Ústavy a Listiny základních práv a svobod. Nezávislé uskupení více než 50 expertů průběžně sleduje trendy v 8 klíčových oblastech pro fungování demokracie a vyhodnocuje rizika.