Premiér Andrej Babiš po apelu Rekonstrukce státu, Transparency International (TI) a Oživení přislíbil vybrat nového předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v otevřeném výběrovém řízení. Zákon požadavky na předsedu neupravuje. Společně s TI jsme proto vládě zaslali doporučení, jak nastavit parametry výběrového řízení způsobem, aby z něj vzešel kvalitní předseda klíčové instituce.
Dlouholetý šéf ÚOHS Petr Rafaj k 1. prosinci rezignuje. Už bylo na čase. Rafaj je zapletený do řady korupčních kauz a zejména v posledních letech narušuje nezávislost a nestrannost ÚOHS.
O možném nástupci se v posledních týdnech pouze spekulovalo. Jednání prezidenta, premiéra a ministra vnitra probíhala za zavřenými dveřmi a v médiích se objevovaly informace o možné politické dohodě. Rekonstrukce státu proto už v září společně s řadou organizací a expertů vyzvala vládu, aby nový předseda úřadu vzešel z otevřeného výběrového řízení. Vláda naši výzvu vyslyšela a premiér minulý týden oznámil, že výběrové řízení skutečně bude.
ÚOHS potřebuje kvalitního předsedu
ÚOHS je mocný úřad, který kontroluje veřejné peníze v řádech stamiliard. Disponuje silnými dohledovými pravomocemi a jeho činnost je vysoce odborná. V jeho čele by proto měl stát skutečný odborník a zároveň schopný manažer. Náplní práce předsedy je kromě řízení úřadu také posilování spolupráce s dalšími subjekty na národní i mezinárodní úrovni, podílí se však i na rozhodování o veřejných zakázkách v hodnotě desítek miliard ročně. Pokud chce vláda kvalitního předsedu, měla by náležitě přizpůsobit i výběrové řízení.
Funkční období předsedy je 6 let, nikdo nemůže být jmenován více než dvakrát a s funkcí se neslučuje členství v politické straně. Zákon o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže však nároky dále nespecifikuje. Vládě jsme proto společně s Transparency International zaslali doporučení, jaké předpoklady by měli kandidáti naplňovat a jak výběrové řízení nastavit.
Jak vybrat schopného nástupce Rafaje?
Kvalitní šéf ÚOHS by měl být zkušený expert s nejméně sedmiletou praxí v oblasti zadávání veřejných zakázek nebo hospodářské soutěže. Své manažerské schopnosti by měl doložit alespoň pětiletou zkušeností v řídících pozicích. Měl by dosahovat věku alespoň 30 let a ovládat angličtinu. Podmínkou by měla být také bezúhonnost a čisté lustrační osvědčení.
Kandidát by měl prokázat dobré řídící a komunikační schopnosti, analytické myšlení a orientaci v klíčových právních předpisech ČR i EU. Úřad také potřebuje jasnou vizi pro budoucí rozvoj. Vhodným způsobem, jak v této oblasti uchazeče otestovat, je písemná práce na téma koncepce úřadu v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.
Výběrové řízení by přitom měla vést 5-7 členná komise, do které vláda jmenuje osoby, jejichž odbornost a morální vlastnosti zaručí výběr nejkvalitnějšího uchazeče. Součástí by mělo být veřejné slyšení, které bude možné sledovat online. Životopisy, záznam o průběhu výběru i výsledné pořadí uchazečů by měli být zveřejněny.
Úřad potřebuje systémovou reformu
Dlouhodobé problémy ÚOHS však nejsou jen důsledkem Rafajova vedení. Problém je systémový. Dohled nad veřejnými zakázkami nefunguje, české nastavení je v Evropě ojedinělé a korupčnímu jednání výrazně nahrává do karet. Rekonstrukce státu proto společně s TI prosazuje komplexní reformu úřadu. O našem společném návrhu reformy od jara jednáme s politiky.
Úřad s kvalitním předsedou je prvním krokem ke zlepšení dohledu nad veřejnými zakázkami v Česku. Bez systémové reformy však může i nově vybraný předseda podlehnout politickým či byznysovým tlakům, které jsou v této funkci enormní. Více o reformě čtěte zde.