Konec „Rafajů” v Česku? Systémovou korupci odstraní jen systémová změna

Konec „Rafajů” v Česku? Systémovou korupci odstraní jen systémová změna

Premiér s prezidentem proberou odvolání předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje. Kromě odvolání Rafaje je však nutné Úřad reformovat, jinak se dlouhodobého zlepšení nedočkáme. České nastavení dohledu nad zakázkami je v Evropě ojedinělé a korupčnímu jednání výrazně nahrává do karet.

Předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) je Petr Rafaj od roku 2009. Foto: ČTK

Premiér a první místopředseda vlády se chystají na Hrad. Chtějí jednat o odvolání šéfa Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Rafaje. Jeho jméno je v posledních letech skloňováno zejména v souvislosti se závažnými korupčními kauzami (nejen) kolem brněnských veřejných zakázek.

Pokud se Andrejovi Babišovi a Janu Hamáčkovi podaří přesvědčit prezidenta o odvolání Rafaje (ten se však loni nechal slyšet, že Rafaje odvolá jen s pravomocným rozsudkem v ruce), pro uzdravení úřadu je to dobrý začátek. Pokud však chceme mít jistotu, že za pár let nebudeme muset řešit dalšího šéfa úřadu namočeného v korupčních kauzách, ÚOHS musí projít zásadní rekonstrukcí.

Korupce má v ÚOHS dveře dokořán

Problémy ÚOHS jsou systémové. Největším problémem je vysoká koncentrace pravomocí v pozici předsedy úřadu, který tak sám může ovlivňovat rozhodování o zakázkách v hodnotě desítek miliard ročně. Dle vůle může také jmenovat a odvolávat své kolegy na klíčových pozicích (včetně místopředsedů), a to bez omezení funkčního období.

Předseda dále sám rozhoduje na základě doporučení rozkladových komisí. Fungování komisí je však neprůhledné, není jasné, jací členové rozhodnutí připravili, ani proč předseda doporučení vyslyšel nebo ne. Současně neexistují žádné požadavky na odbornost, nestrannost nebo nezávislost členů komise, které si vybírá sám předseda. Patřil mezi ně například stíhaný Jiří Švachula nebo Rafajova dcera.

ÚOHS dohled nad zakázkami dlouhodobě nezvládá ani v praxi - rozhoduje příliš pomalu, provádí jen minimum kontrol z vlastní iniciativy, takřka nekoná kontroly v terénu. Dlouhá léta byl také uzavřen podnětům od veřejnosti.

Reformu chtějí i politici

Úřad a zejména český systém dohledu nad zakázkami je třeba reformovat. Náš návrh jsme představili společně s Transparency International, Oživení a Frank Bold na tiskové konferenci už v březnu. Nyní lobbujeme za jeho přijetí.

Možnosti reformy následně diskutovali poslanci v červnu na kulatém stole pod záštitou předsedy Sněmovny Radka Vondráčka (ANO), který svolal místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal, a kromě zákonodárců přizvali i zástupce Úřadu vlády a neziskových organizací. Zástupci politických stran (ANO, Piráti, KDU-ČSL a STAN) se shodli, že se základními principy našeho návrhu reformy souhlasí, a v budoucnu reformu v těchto obrysech podpoří. Zástupci Úřadu vlády přislíbili na základě této shody vypracovat návrh zákona. Ten by měl vzniknout na základě jednání speciální pracovní skupiny pod záštitou premiéra Babiše, která do podzimu paragrafové znění reformy připraví. Přizvána do ní byla i Rekonstrukce státu a Transparency International ČR.

Rada vlády pro koordinaci boje s korupcí se shodla, že je reforma potřeba, a doporučila vládě připravit do konce prázdnin věcný záměr zákona, aby návrh mohl na podzim do Sněmovny. Na stejné schůzi premiér přislíbil i to, že projedná možné odvolání současného šéfa úřadu.

Úřad je třeba rozdělit

Náš návrh reformy vychází z předpokladu, že se Antimonopolní úřad rozdělí. Dohled nad veřejnými zakázkami by řešil samostatný úřad, což je obvyklý model v rámci EU. ÚOHS by se dál věnoval hospodářské soutěži. Součástí úřadu by nově byl speciální kolektivní orgán - neboli Rada, která by byla hlavním rozhodovacím orgánem. Nyní stačí ovlivnit jedinou osobu, která pak může manipulovat rozhodování úřadu. V našem návrhu by však rozhodovaly 4 senáty po třech členech Rady. Namísto 1 člověka by tak bylo nutné mít pod palcem hned 12 lidí.

Potřeba je také jasné vymezení pravomocí předsedy a jeho jmenování na základě otevřeného výběrového řízení. Jasná pravidla, včetně požadavku na odbornost nebo limitovaného funkční období, by měla být stanovena i pro další vysoce postavené zaměstnance. Úřad by neměl zůstávat jen u dohledu, ale měl by také zadavatelům pomáhat zakázky správně zadat prostřednictvím metodické podpory.

Principy reformy pro transparentnější a efektivnější úřad

Protikorupční organizace připravily návrh reformy ÚOHS, která by zlepšila dohled nad veřejnými zakázkami a zefektivnila fungování úřadu.

Návrh reformy ÚOHS