Ministři obchodující se státem a ještě více veřejných zakázek bez soutěže? Senáte, zastav to

Ministři obchodující se státem a ještě více veřejných zakázek bez soutěže? Senáte, zastav to

Sdílet: 09. 05. 2023

Už zítra bude Senát hlasovat o důležité novele zákona o zadávání veřejných zakázek. Na stole leží navýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, neboli nárůst veřejných zakázek bez soutěže. Druhým bodem je střet zájmů, tedy otázka, zda se mohou členové vlády a jejich firmy ucházet o státní zakázky. Protikorupční organizace Rekonstrukce státu, Datlab, Transparency International a Oživení apelují na senátorky a senátory, aby svým hlasem neoslabili protikorupční pojistky v oblasti veřejných zakázek.

Ilustrační foto. Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS). Senátoři rozhodnou o konečné podobě pravidel pro veřejné zakázky. Foto ČTK.

Novelu zákona o zadávání veřejných zakázek má plénum Senátu na programu ve středu 10. května. Rozhodne se o konečné podobě pravidel pro zadávání veřejných zakázek, nebo se návrh vrátí zpět do Sněmovny. Minulý týden projednaly hned tři sněmovní výbory dva pozměňovací návrhy, ovšem s rozdílnými stanovisky.

Navýšení limitů sníží transparentnost zakázek

Diskutovaný pozměňovací návrh posouvá limity zakázek malého rozsahu ze 2 na 3 miliony korun u dodávek a služeb, resp. z 6 na 9 milionů korun u stavebních prací. Varujeme před tímto návrhem z několika závažných důvodů.

Odhadujeme, že až čtvrtina zakázek malého rozsahu se přesune mimo režim zákona. V pásmu mezi dvěma až čtyřmi miliony se téměř nezadává. Již nyní je běžná praxe, že zakázky 'nad limit' se nějak stlačí či rozkouskují.
Věnek Bonuš právník Rekonstrukce státu

Pokud se toto pásmo nyní zvětší, dojde ke snížení transparentnosti, oslabení kontrolních mechanismů i omezení konkurenčního prostředí. Přitom podle studie Datlab máme již nyní v celoevropském srovnání velmi vysoké limity.

Nebráníme se zvýšení limitů, pokud půjde o komplexní změnu předloženou vládou s posílením transparentnosti zakázek malého rozsahu. Nekoncepční navýšení bez jakékoliv analýzy, meziresortního připomínkového řízení a předchozí diskuse v Poslanecké sněmovně zavdává pochybnostem o cílech navrhované změny. Rozhodně se nebráníme debatě o větší flexibilitě zadavatelů u zakázek malého rozsahu, zde ale předkladatelé navrhují pouze zhasnout světlo. Paradoxně tak může návrh způsobit ještě vyšší míru právní nejistoty zadavatelů, což asi není kýženým cílem.
Marek Zelenka expert Oživení
U veřejných zakázek malého rozsahu je v praxi téměř nulová šance, že by v případě pochybení nějaký dohledový orgán porušení pravidel potrestal. Korupční potenciál je zde veliký a nevidím důvod jej narychlo na základě dojmů politiků zvyšovat.
Jan Dupák právník Transparency International CZ

Střet zájmů členů vlády

Druhý z pozměňovacích návrhů se týká posílení vymahatelnosti střetu zájmů u veřejných zakázek. Navrhuje zakázat členům vlády a jejich firmám ucházet se o státní zakázky. Protikorupční organizace doporučují schválit návrh na posílení vymahatelnosti pravidel, podle kterého se členové vlády nebudou moci ucházet o zakázky státních orgánů a státních firem.

Návrh počítá s využitím evidence skutečných majitelů, kdy zadavatel zjistí v evidenci údaj a případně vyloučí firmu člena vlády ze zadávacího řízení. Jde o jednoduchý model využívající existující instituty a data státu, který kromě zlepšení vymahatelnosti povede i ke snížení administrativních nákladů zadavatelů. Potřeba posílení pravidel pro předcházení střetu zájmů vychází i z řady doporučení Evropské komise v návaznosti na její audity během minulé vlády.

Přestože představitelé současné vládní koalice před volbami hlasitě odsuzovali Babišův střet zájmů, po volbách je zájem o toto téma přešel. Klíčové ustanovení v zákoně o zadávání veřejných zakázek díky spolupráci některých poslanců ODS, KDU-ČSL a STAN s hnutím ANO ve Sněmovně narazilo. Senátorům se tak nabízí šance konečně začít řešit střet zájmů veřejných funkcionářů alespoň ve veřejných zakázkách.
Jan Dupák právník Transparency International CZ