Předseda Mlsna je pod tlakem, že koncentruje příliš pravomocí a nechce se jich vzdát. Na svou obranu uvádí zavádějící informace a zamlčuje klíčová fakta

Předseda Mlsna je pod tlakem, že koncentruje příliš pravomocí a nechce se jich vzdát. Na svou obranu uvádí zavádějící informace a zamlčuje klíčová fakta

Sdílet: 31. 07. 2024

Transparency International ČR vydala 24. 7. 2024 zprávu, že předseda Petr Mlsna selhal v posílení nezávislosti ÚOHS a blokuje reformu úřadu v zájmu udržení vlastní moci. Předseda Mlsna následně přijal pozvání do vysílání Českého rozhlasu, aby na zprávu TI zareagoval. Na svou obranu uvedl řadu nepravdivých a zavádějících informací, jinde zas opomenul klíčový kontext. Následující článek se zabývá jedním z těchto tvrzení předsedy Mlsny a důležitý kontext naopak doplňuje.

Petr Mlsna předseda ÚOHS

Je ÚOHS skutečně nezávislý?

Na dotaz, zda je ÚOHS skutečně dostatečně nezávislý a předseda Mlsna dělá dost pro posílení jeho nezávislosti odpověděl, že této vlády už byla přijata změna, která posílila nezávislost místopředsedů ÚOHS.

Mlsna ale zamlčel, že tato změna byla přijata navzdory jeho odporu. Předseda Mlsna byl dokonce ochoten vystavit Českou republiku riziku vysokých pokut ze strany evropské komise, jen aby k posílení nezávislosti nedošlo.


Evropská směrnice o postavení soutěžních úřadů

Evropská unie přijala v roce 2018 směrnici o postavení soutěžních úřadů, tedy i českého ÚOHS. Příslušná novela, která by provedla evropskou směrnici do českého právního řádu, byla připravena již za minulé vlády. Gestorem legislativy v oblasti hospodářské soutěže je samotný ÚOHS. Původní novelu tak připravoval ještě bývalý předseda Petr Rafaj (novela je z dubna 2020, Petr Mlsna nastoupil do funkce až v prosinci 2020).

Evropská směrnice ve svém článku 4 stanovila některé konkrétní požadavky na nezávislost soutěžních úřadů, které český zákon o působnosti ÚOHS neobsahoval, zejména:

  • Odvolatelnost místopředsedů, kteří podepisují prvoinstanční rozhodnutí, jen ze zákonných důvodů (dříve odvolatelnost z hodiny na hodinu bez udání důvodů).
  • Stanovení kvalifikačních předpokladů pro jmenování místopředsedů (dříve žádné neexistovaly).

Formální implementace směrnice EU pod vedením Petra Rafaje

ÚOHS pod vedením tehdejšího předsedy Petra Rafaje se však nechystal článek 4 směrnice řádně implementovat a do novely pouze formalisticky doplnil do § 20 zákona o ochraně hospodářské soutěže, že: “Úřad při výkonu své působnosti podle tohoto zákona postupuje nezávisle a nestranně.”

Na nesprávnou implementaci následně upozornily protikorupční organizace a dala jim za pravdu i Rada vlády pro koordinaci boje s korupcí. Ta ve svém stanovisku ze 4. září navrhla do novely doplnit u místopředsedů ÚOHS:

  • Stanovení podmínek pro výkon funkce.
  • Stanovení zákonných odvolacích důvodů.
  • Stanovení pevných funkčních období.

Rada vlády také doporučila zvážit v souvislosti s požadavky evropské směrnice celkovou reformu ÚOHS, která by se posílením nezávislosti Úřadu zabývala komplexně.

Petr Mlsna ignoruje požadavky EU a ohrožuje nezávislost ÚOHS

Původní novelu se však nepodařilo přijmout do konce volebního období (2021) a tak spadla pod stůl. ÚOHS znovu novelu předložil do meziresortního připomínkového řízení 31. ledna 2022, tedy již za trvání funkce předsedy Mlsny.. Petr Mlsna se ovšem k evropskému požadavku na posílení nezávislosti Úřadu postavil ještě hůř, než jeho předchůdce Petr Rafaj.

Rozhodl se totiž zmíněný článek 4 směrnice zcela ignorovat a z novely vypustil i Rafajovo formální ustanovení, že ÚOHS má být nezávislý. Dokazuje to předložené znění návrhu zákona do meziresortního připomínkového řízení i tzv. rozdílová tabulka. Rozhodnutí ignorovat část směrnice i přes upozornění protikorupční Rady vlády mohlo mít vážné dopady.

Kvůli nesprávné implementaci evropské směrnice by České republice hrozila pokuta od evropské komise, která v obdobných případech obvykle dosahuje desítek milionů korun.

Ministr Šalomoun prosadil reformu ÚOHS navzdory odporu předsedy Mlsny

Nápravu zjednal až předseda Legislativní rady vlády ministr Šalomoun, který proti odporu předsedy Mlsny prosadil doplnění novely o stanovení kvalifikačních předpokladů pro jmenování místopředsedů ÚOHS, pevného funkčního období a zákonné odvolací důvody.

S těmito změnami pak novelu schválila vláda a předložila novelu Poslanecké sněmovně.

Je skutečně s podivem, že předseda Mlsna dnes na svou obranu argumentuje přijetím legislativní změny, proti které bojoval i za cenu hrozby pokuty pro Českou republiku.
Věnek Bonuš právník Rekonstrukce státu