Rekonstrukce státu je dokončena. Prosadili jsme 25 zákonů proti korupci. Podívejte se, o které se jedná.

Realizace sankcí proti Rusku napříč EU není jednoduchá. Přinášíme doporučení, jak posílit spolupráci mezi státy při jejich vymáhání

Sdílet: 07. 07. 2022

Zatímco Evropská komise navrhuje veškerá sankční opatření proti Rusku, jejich provádění je v kompetenci členských zemí. Postup orgánů je však nerovnoměrný a komplikuje sankční politiku. Rekonstrukce státu a partnerská organizace Lexperanto se proto rozhodly předložit doporučení, jak by měly příslušné orgány států EU při vymáhání sankcí spolupracovat.

Foto: ČTK

Od počátku ruské agrese na Ukrajině uvalila Evropská unie už šest balíčků sankcí proti Rusku (přehled k dispozici zde). Už šestkrát tedy došlo k jednomyslnému souhlasu členských států EU nad rozsahem restrikcí vůči ruskému režimu. Problém však nastává v realizaci sankcí, protože ta je plně v rukou jednotlivých členských států. Jejich postup ale zdaleka není jednotný a stejně důsledný, což zmenšuje sílu uvalených sankcí.

Podle čerstvých zpráv z Bruselu proto vrcholní představitelé evropských institucí jednají o vytvoření celoevropského orgánu pro sankce a usilují o jejich přísnější a důslednější vymáhání. Rekonstrukce státu a partnerská organizace Lexperanto se v této souvislosti rozhodly přispět do diskuse o lepší koordinaci vymáhání sankcí na evropské úrovni a připravily doporučení s názvem Návrhy na posílení koordinace při spolupráci v rámci Evropské unie v oblasti vymáhání sankcí EU uvalených v souvislosti s invazí Ruské federace na Ukrajinu.

V praxi se ukazuje, že realizace sankcí proti Rusku není vůbec jednoduchá. Nabízíme proto české vládě a Evropské komisi doporučení k lepší a efektivnější koordinaci orgánů členských států, díky níž dojde k větší efektivitě vymáhání omezujících opatření proti agresivnímu režimu.
Lukáš Kraus vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu

Shrnutí základních doporučení:

  1. Je třeba nastavit rámec spolupráce a komunikace FAÚ členských států EU a Evropské komise, jenž by definoval konkrétní formy spolupráce a komunikace těchto orgánů v oblasti aplikace sankcí.
  2. Musí být vyjasněn a “zharmonizován” přístup FAÚ ve všech členských státech k vymáhání sankčních nařízení, a to ve vztahu k vlastnickým podílům v právnických osobách, zejména v případě přeshraničních vlastnických struktur.
  3. Mělo by být vyjasněno, co znamená “zmrazení majetku” ve vztahu k podílům v právnických osobách. Bez toho, aby existoval jednotný postup při zmrazování hlasovacích práv a výplat dividend společností, v jejichž vlastnické struktuře se nachází sankcionovaná osoba, budou vyhlášené sankce jen málo efektivní.
  4. Aplikace sankcí na podíly sankcionovaných osob v právnických osobách musí být chirurgicky přesná, aby nedošlo k narušení vnitřního trhu EU a fungování vlastnických struktur společností v Evropské unii.
  5. Musí být vyjasněno, jak vymáhat sankce vůči osobám, které vlastní podíly ve společnostech v Evropské unii nepřímo přes firmy v daňových rájích.

„Čím je aplikace sankcí složitější a komplikovanější, tím jsou sankce méně efektivnější. Sankční nařízení musí být v EU vymáhána jednotně, jinak je bude možné snadno obcházet,” uvádí Petra Adolfová, předsedkyně spolku Lexperanto zabývající se přístupností a srozumitelností práva.

Návrhy, které jsme poslali české vládě i zástupcům Evropské komise, jsou ke stažení zde:

Sdílet: