Šéf ÚOHS Rafaj musí skončit, ale transparentně

Šéf ÚOHS Rafaj musí skončit, ale transparentně

Komentář: Méně transparentně už to nejde. Šeptanda kolem závěru schůzky prezidenta Zemana s předsedou ÚOHS Rafajem je trapnou tečkou za netransparentním procesem jeho odvolávání. Můžeme jen doufat, že součástí jednání nebylo i jméno nového předsedy. Další politickou nominaci do čela ÚOHS si nemůžeme dovolit.

Foto: Twitter tiskového mluvčího prezidenta republiky

Předseda ÚOHS Petr Rafaj podle Lidových novin dostal od prezidenta Zemana ultimátum, že má do konce září složit funkci. Protože oba odmítli schůzku jakkoliv komentovat, jsme odkázáni na neoficiální informace od úředníků veřejné správy. Prezident svým netransparentním přístupem však jen navazuje na pochybný způsob, jakým k odvolávání přistupují i premiér Babiš a vicepremiér Hamáček.

Důvody k odvolání Petra Rafaje vyšly najevo již více než před rokem, kdy se objevily informace o ovlivňování přezkumu zakázky na mýtný systém a vyšetřování manipulace zakázek v městské části Brno Střed. Od té doby se korupční kauzy Rafaje dál vršily. Podle zákona o působnosti ÚOHS může být předseda Úřadu odvolán v případě, když “narušuje závažným způsobem důstojnost své funkce anebo narušuje nezávislost a nestrannost Úřadu.” Korupční kauzy, ve kterých je Rafaj namočen, jsou tak pro jeho případné odvolání velice relevantní. Babiš i Hamáček si však s požadavky zákona vůbec hlavu nelámou a veřejně zmiňují důvody irelevantní nebo přímo nezákonné.

Premiér Babiš se odkazuje na výzvu Ústeckého kraje, Libereckého kraje a neziskových organizací. Oběma krajům ale hlavně vadí rozhodovací činnost ÚOHS - ta ovšem sama o sobě zákonným odvolacím důvodem není. Výzva neziskových organizací naopak přesně ukazuje, proč došlo k naplnění odvolacích důvodů s ohledem na korupční kauzy. Premiér však s touto argumentací nijak nepracuje.Vicepremiér Hamáček k odvolání Rafaje přistoupil ještě hůře. Přímo totiž zmínil svůj soudní spor s ÚOHS ohledně zrušené zakázky na nákup policejních vozů. Tím narušil nezávislost Úřadu, který má vládu kontrolovat a vyslal do veřejné debaty nebezpečný signál: pokud budete rozhodovat proti mě, odvolám vás.

Rekonstrukce státu vyzývá vládu: Nový předseda ÚOHS musí vzejít z otevřeného výběrového řízení

Premiér, ministr vnitra, prezident ani současný předseda Rafaj o probíhajících jednáních o možné výměně veřejnost neinformují. V případě Rafajovy rezignace je ale nepřípustné, aby nový předseda úřadu byl opět vybrán čistě politicky, bez ohledu na odbornost a kvalifikaci.

ČÍST VÝZVU

Premiér Babiš se odkazuje na výzvu Ústeckého kraje, Libereckého kraje a neziskových organizací. Oběma krajům ale hlavně vadí rozhodovací činnost ÚOHS - ta ovšem sama o sobě zákonným odvolacím důvodem není. Výzva neziskových organizací naopak přesně ukazuje, proč došlo k naplnění odvolacích důvodů s ohledem na korupční kauzy. Premiér však s touto argumentací nijak nepracuje.Vicepremiér Hamáček k odvolání Rafaje přistoupil ještě hůře. Přímo totiž zmínil svůj soudní spor s ÚOHS ohledně zrušené zakázky na nákup policejních vozů. Tím narušil nezávislost Úřadu, který má vládu kontrolovat a vyslal do veřejné debaty nebezpečný signál: pokud budete rozhodovat proti mě, odvolám vás.

Netransparentní proces

Návrh na odvolání podle zákona o působnosti ÚOHS vláda zřejmě nikdy nepodala. Namísto toho si Babiš s Hamáčkem šli popovídat s prezidentem, ten si zas popovídal s Rafajem a výsledkem je tajuplné očekávání rezignace, která možná přijde a možná nepřijde. Správně by se měla odvoláním zabývat vláda, která by usnesením zaujala stanovisko a nechala zpracovat návrh na odvolání s odůvodněním. Ten by premiér zveřejnil a předložil prezidentovi, který by posoudil, jestli byly zákonné odvolací důvody skutečně naplněny. Pojistka v osobě prezidenta má zaručovat, že nebude zasahováno do nezávislosti Úřadu, který často vládní zakázky posuzuje.

Namísto transparentního postupu jsme se však dočkali nedůstojné kabinetní politiky, která vybízí ke spekulacím, kdo co za Rafajův odchod zobchodoval. Nejhorší by bylo, kdyby součástí dohody bylo i jméno nového předsedy. Mělo by naopak proběhnout otevřené výběrové řízení, kde by uchazeči o funkci představovali před odbornou komisí a veřejností své vize a plány pro Úřad a obhajovali své odborné a manažerské schopnosti. Nesmíme dopustit, aby o novém předsedovi mocného úřadu opět rozhodla zákulisní dohoda.

Autor: Věnek Bonuš, právník Rekonstrukce státu

Komentář vyšel původně 23. 9. 2020 v MF Dnes.