Kritizovaný služební zákon, který měl odpolitizovat státní správu, by se měl brzy dočkat dílčích zlepšení. Vláda ale novelu sepsala za zavřenými dveřmi a bez dostatečné oponentury nebo otevřených odborných konzultací. Kvalitní služební zákon je přitom základní podmínkou modernizace a digitalizace státní správy. Experti na veřejnou správu proto vládu vyzývají, aby novelu služebního zákona nepodcenila, zahájila přípravy velké reformy a zapojila do její tvorby odborníky i opozici.
Česká státní správa trpěla před zavedením služebního zákona v roce 2015 nestabilitou a politizací svého fungování. To se podepisovalo jak na kvalitě služeb pro občany, tak na schopnosti připravovat a zavádět náročné modernizační reformy. Nový služební zákon to měl změnit. Navíc měl přinést pojistky proti zneužívání veřejných financí, což byla a stále je podmínka EU pro čerpání prostředků z evropských fondů.
V roce 2014 byl služební zákon přijímán velmi nestandardně bez řádného legislativního procesu na vládě. Výsledkem je kompromis, který - jak dokazují analýzy - sice zajistil transparentnost a stabilitu, ale negarantuje státní správě potřebnou neutralitu, jen klade velké množství administrativních překážek, čímž znemožňuje efektivní fungování. Řada novel od té doby koncepci zákona dále narušila, ale kýžené zefektivnění nikdy nepřinesla.
Nyní vláda skrze poslanecký návrh předkládá novelu služebního zákona, která by měla některé dílčí nedostatky opravit. „Způsob tvorby této novely služebního zákona považujeme opět za nešťastný a velmi se, bohužel, podobá vzniku samotného služebního zákona. Vláda novelu sepsala v tajnosti, bez náležité oponentury a zřejmě i bez konzultace s opozicí. Takhle zásadní legislativa přitom potřebuje společenský konsenzus a důvěru,” říká Jakub Černý, analytik Rekonstrukce státu. „Věcně je však novela malým krůčkem k efektivnější státní správě, dokonce trochu posiluje pojistky neutrality,” dodává.
Co přináší novela služebního zákona?
Zhodnocení a doporučení pro novelu služebního zákona
Navzdory dílčím pozitivům je potřeba si uvědomit, že předloženou novelou se žádných velkých pozitivních změn ve fungování státní správy nedosáhne. Státní správa potřebuje nový moderní zákon, který vyváží záruky neutrality s nároky na efektivitu. Experti proto doporučují, aby vláda otevřeně zahájila práce na novém služebním zákoně tím, že určí odpovědnou osobu a oznámí horizont předložení věcného záměru a návrhu zákona, a aby zapojila do tvorby zákona opozici i externí experty z akademické sféry, praxe a občanského sektoru. Společenská a odborná shoda na podobě zákona, který upravuje fungování státní služby, je nezbytnou podmínkou stability odpovídajícího právního prostředí, které státní správa potřebuje, aby mohla poskytovat kvalitní služby občanům i politickému vedení země.
„Chceme-li, aby státní správa lépe sloužila občanům i politikům, potřebuje k tomu lepší služební zákon. Bez něj bude úspěšná digitální transformace i efektivní řešení aktuálních krizí pro každou další vládu opět nesmírně složitý, až nemožný úkol. A bez něj se občané přívětivého státu nikdy nedočkají,” říká Josef Karlický, vedoucí Rekonstrukce státu, která je součástí iniciativy Modernizace státní správy.
Více informací k tématu najdete na webu projektu Lepší stát.
O projektu Moderní státní správa:
Moderní státní správa je iniciativa expertů, neziskových organizací, podnikatelů a dalších zástupců občanské společnosti, kteří se dlouhodobě zabývají kvalitou vládnutí v České republice. Autorskými organizacemi společné deklarace jsou Aspen Institute CE, České priority, Česko.Digital, Hlídač státu, Nadace OSF a Rekonstrukce státu. Modernizace státní správy podle expertů stojí na třech pilířích - efektivní organizaci, informovaném vládnutí a digitální transformaci.