Vláda schválila návrh šitý na míru premiérovým zájmům. Zachránit protikorupční potenciál zákonů ještě můžou poslanci

Vláda schválila návrh šitý na míru premiérovým zájmům. Zachránit protikorupční potenciál zákonů ještě můžou poslanci

Sdílet: 01. 06. 2020

Vláda dnes schválila návrhy zákonů implementující evropskou směrnici proti praní špinavých peněz včetně kontroverzních částí, které opakovaně kritizovala Rekonstrukce státu. V návrhu zákona o evidenci skutečných majitelů zůstává nesystémová výjimka pro korporace vložené do svěřenských fondů. Předloha stále nepočítá s tím, že by své skutečné vlastníky museli prokázat žadatelé o dotace. Současná podoba zákonů nezískala na vládě hlasy ministrů vládní ČSSD. Finální slovo k ní budou mít poslanci, kteří můžou ještě největší problémy návrhů opravit.

Ilustrační fotka. Premiér Andrej Babiš (ANO). Návrh zákona o evidenci skutečných majitelů obsahuje zvláštní režim pro obchodní korporace ve svěřenských fondech. Foto: ČTK

Vláda schválila návrh zákona o evidenci skutečných majitelů a související změnový zákon v podobě, která zvýhodňuje premiéra. „Jde jednak o kontroverzní výjimku pro korporace vložené do svěřenských fondů, která je v rozporu s evropskou směrnicí, ale také o to, že firmy žádající o dotace nemusí mít v evidenci vyplněny koncové vlastníky. Tato dvě slepá místa zákonů přitom zbytečně sráží protikorupční potenciál obou návrhů,” uvádí Lukáš Kraus, právník Rekonstrukce státu.

Dlouhodobě prosazujeme jak přijetí zákona o evidenci skutečných majitelů, tak lepší opatření proti praní špinavých peněz. O veřejné peníze se totiž stále mohou ucházet firmy s nejasnou vlastnickou strukturou, včetně společností se sídlem v daňových rájích. Vláda však dnes schválila návrhy v takové podobě, která kvůli několika sporným bodům není velkým přínosem pro transparentnější rozdělování veřejných peněz.

Rekonstrukce státu přitom od ledna upozorňovala členy vlády na kontroverzní body návrhů. „Doufáme, že se ve Sněmovně najde dost hlasů pro opravu zákonů tak, aby skutečně sloužily svému účelu, tedy bránily praní špinavých peněz a střetu zájmů. Rekonstrukce státu osloví poslance napříč politickým spektrem, aby zvážili potřebné změny,” dodává Lukáš Kraus. Klíčovým pak bude zájem občanské společnosti o zákony, které by mohly zachránit miliardy z veřejných rozpočtů.

Co jsme doporučili změnit, avšak v návrhu zákona to zůstalo?

1. Zvláštní režim pro určování skutečného majitele obchodní společnosti spadající do svěřenského fondu

Doporučili jsme ustanovení vyškrtnout nebo použít pravidla k určení skutečného majitele svěřenských fondů. Vláda naše doporučení nevyslyšela.

2. Související změnový zákon stále neobsahuje podmínku, aby se o dotace mohly ucházet pouze firmy s jasnými koncovými vlastníky.

      Doporučili jsme přidat tuto podmínku jako nutnou pro možnost čerpat dotace, podobně jako je tomu u možnosti ucházet se o veřejné zakázky. Vláda však v tomto bodě nic v návrhu zákona nezměnila.

      3. Sporné zajištění pravdivosti údajů

        Protikorupční experti mají obavy z toho, že návrh dostatečně nezajistí, aby údaje v evidenci byly vždy pravdivé. Navrhli jsme vládě, ať se inspiruje ve slovenském zákoně o registri partnerov verejného sektora. To se však nestalo.

        4. Skryté přenášení povinností finanční (daňové) správy na právnické osoby a soudy a zvýšená administrativa

          Návrh nad rámec požadavků evropské směrnice přenáší povinnost výpočtu hodnoty podílu fyzické osoby na vlastnictví firmy z daňových úřadů na právnické osoby, a nutí rejstříkové soudy kontrolovat správnost tohoto výpočtu. Taková operace však přísluší jedině daňovým úřadům, nikoliv firmám. Navrhli jsme proto vládě tento požadavek vyškrtnout.

          5. Chybějící povinné subjekty

            Mezi právnickými osobami, které by měly uvádět skutečného majitele, chybí uzavřené investiční fondy, jež nepodléhají veřejnoprávnímu dohledu a které bývají zneužívány ke krytí pochybných majetkových vztahů. Ministerstvo spravedlnosti je ani po 2,5 měsících po zaslání našich prvních námitek do návrhu nevložilo. Podrobněji si o všech sporných bodech můžete přečíst v přiloženém stanovisku:

            Příležitostí pro poslance k prosazení konstruktivních změn je v obou zákonech plno. Pojďte s námi psát politikům, ať zákonům vrátí původní smysl. Společně můžeme přispět k tomu, že se tématu poslanci ujmou a připraví pozměňovací návrhy, které kontroverzní části zákonů opraví. Pokud se chcete zapojit, stáhněte si naši aplikaci Reflektor.