Senátoři schválili klíčový zákon pro nezávislou justici. Trvalo to takřka 25 let

Senátoři schválili klíčový zákon pro nezávislou justici. Trvalo to takřka 25 let

Sdílet: 06. 03. 2024

Senátem prošla novela zákona o státním zastupitelství, která po bezmála 25 letech posílí nezávislost nejvyššího státního zástupce. Vláda už nebude moci kdykoliv bez udání důvodů odvolat nejvyššího státního zástupce. Jde o klíčovou pojistku proti politickým tlakům na státní zastupitelství a garanci toho, že i kauzy z nejvyšších pater politiky nebudou zameteny pod koberec. Rekonstrukce státu požadovala tuto změnu už od svého vzniku v roce 2013.

Foto ilustrační. Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS). Senátoři a senátorky posvětili vyšší nezávislost státního zastupitelství na vládě. Senátní ústavně-právní výbor jim překvapivě doporučil návrh zamítnout. Jeho hlas však plénum Senátu nevyslyšelo. Foto: Profimedia/ČTK.

Novela zákona o státním zastupitelství je jedním z devítky zákonů, které Rekonstrukce státu požadovala při svém vzniku. Je totiž zárukou, že i kauzy osob z nejvyšších pater politiky budou řádně prošetřeny a stíhány. Na novelizaci zákona si vylámali zuby všichni ministři spravedlnosti od roku 1999, kdy první širší novelizaci zákona předložil Otakar Motejl (ČSSD).

Senátoři dostali na stůl kompromisní vládní návrh, který je možné označit za solidní a slibný. Přesto panovala velká nejistota ohledně toho, zda senátoři návrh z dílny ministerstva spravedlnosti skutečně schválí. Ústavně-právní výbor Senátu totiž návrh po krátké diskuzi zamítl kvůli údajným legislativně-technickým chybám (a dalším výtkám vůči němu) místo toho, aby senátoři předložili pozměňovací návrhy, které by údajné nedostatky zhojily.

Jsme velmi rádi, že plénum Senátu dalo nakonec návrhu zelenou. Návrh jistě není dokonalý, ale jde o vyvážený kompromis, který poskytuje špičkám státního zastupitelství základní ochranu před politickými tlaky.
Lukáš Kraus vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu

Co všechno novela změní?

Návrh ministerstva spravedlnosti pro vedoucí státní zástupce stanovuje pevná sedmiletá funkční období (u nejvyššího státního zástupce bez možnosti opakování). Pokud chce vláda odvolat nejvyššího státního zástupce, zákon stanovuje konkrétní důvody odvolatelnosti a umožňuje přezkum tohoto rozhodnutí Nejvyšším správním soudem. Novela zahrnuje také transparentní výběrová řízení na vedoucí státní zástupce a určuje požadavky na praxi na státním zastupitelství, které musí uchazeči splňovat.

Na posílení pojistek proti politickému ovlivňování státního zastupitelství si za více než 20 let vylámalo zuby mnoho vlád. Aktuální vládní novela se dostala ze všech pokusů nejdál.
Lukáš Kraus vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu

Ministerstvo návrh přepracovalo na základě kritiky

Původní návrh ministerstva spravedlnosti pod vedením Pavla Blažka (ODS) se dočkal velké kritiky protikorupčních organizací a odborné veřejnosti, protože by paradoxně zavedl větší závislost špiček státního zastupitelství na vládě. Návrh poté prošel výrazným přepracováním.

Přes výhrady k délce mandátu* nejvyššího státního zástupce hodnotí Rekonstrukce státu novelu, kterou dnes schválili senátoři, pozitivně. Připomeňme totiž, že původně předložený návrh byl velmi rizikový (v úplně první verzi novely byla dokonce zachována možnost vlády bezdůvodně odvolat nejvyššího státního zástupce). Hrozilo tak, že politici ovládnou státní zastupitelství a případná korupce v nejvyšších patrech politiky bude ututlána.

Návrh nyní míří k podpisu prezidenta. Za Rekonstrukci státu budeme i nadále sledovat a vyhodnocovat, jak bude zákon fungovat v praxi.

Hlavní body novely:

  • konkrétní důvody odvolatelnosti nejvyššího státního zástupce (NSZ) vládou a soudní přezkum ze strany NSS
  • požadavek relevantní praxe pro NSZ (včetně alespoň 6 let v soustavě státního zastupitelství)
  • pevné 7-leté funkční období pro NSZ bez možnosti opakování
  • pevná 7-letá funkční období pro ostatní vedoucí státní zástupce
  • výběrová řízení pro vedoucí státní zástupce

* Systémovější by bylo, aby nejvyšší státní zástupce měl desetiletý mandát podobně jako předsedové nejvyšších soudů.