Náš vedoucí Josef Karlický pro vás sepsal druhý díl našeho komentářového seriálu. Od začátku nového volebního období už máme něco naschůzkováno. A rádi se s vámi podělíme o to, jak se noví poslanci a poslankyněmi nebo ministři staví k občanskému lobbingu a jaké jsou vyhlídky pro protikorupční zákony.
V posledních třech měsících jsme se potkali s 39 poslanci a poslankyněmi, 3 náměstky, 3 ministry a 1 vedoucí Úřadu vlády. Jak se lobbuje ve veřejném zájmu po nástupu nové vlády?
Nové volební období Sněmovny je vždycky i novou etapou pro Rekonstrukci státu. Kromě proměny vládních priorit totiž přichází také rošáda poslanců, se kterými se jako občanští lobbisté potkáváme. Řada z nich si přitom do poslanecké lavice sedá poprvé. O to víc mě těší, kolik z nich je ochotných najít si čas a sejít se s našimi lobbisty nad zákony, které mají pomoci zprůhledňovat a šetřit veřejné peníze.
Během prosince a ledna jsme byli ve Sněmovně pečení vaření. A s námi také naši ambasadoři (aktivní občané, kteří se ve volném čase snaží přispět k prosazení dalších opatření pro dobrou správu státu). A potom, co se nedávno zavřel Parlament veřejnosti, se pár poslanců dokonce zastavilo i v naší kanceláři, nebo jsme se potkávali online a někdy i v hospodě u piva. Vážím si toho. K seznamovací schůzce jsme takhle oslovili všechny nové vládní poslance a stejně tak to teď nabízíme i těm opozičním.
Začátek volebního období také zpravidla nemívá nijak zvlášť raketový start. Politici se teprve rozkoukávají, seznamují se s realitou fungování Sněmovny a ministerstev a mnohdy si teprve ujasňují agendu (a v případě některých schůzek ještě nemají v kanceláři ani vybaleno). Poslanci, se kterými jsme se zatím potkali, byli zpravidla k našim návrhům velmi vstřícní. Bezva je i to, že se řada našich návrhů dostala i do vládního programu. Zároveň si to ale nemalujeme na růžovo. I když mají protikorupční zákony poměrně širokou podporu, zřejmě budou v praxi často v zákrytu za největšími vládními prioritami. Je tedy třeba počítat s tím, že návrhy mohou ležet na vládě i ve Sněmovně a že oponenti dostanou hodně prostoru rozmělnit jejich účinnost. A tak bude zřejmě jako obvykle třeba apelovat na zrychlení přípravy zákonů i upozorňovat na různé pokusy o jejich okleštění.
Koaliční smlouva předpokládá, že se návrhy zákonů z velké míry vydiskutují a vyšperkují ještě na vládě a následně už do nich poslanci nebudou ve Sněmovně moc „šťourat“. Najít takovouhle koaliční shodu ještě před tím, než zákony doputují na stůl poslancům, ovšem určitě nebude žádná sranda. Vyžadovalo by to zásadní změny v komunikaci vlády s poslanci a „řešení“ jejich připomínek na vládě. A také velkou loajalitu k tomu, co z vlády přichází. Ať už se to bude dařit vládě méně či více, pro nás to bude znamenat, že se budeme rovněž více soustředit už na vládní úroveň přípravy zákonů. Tedy, aby klíčové body z hlediska šetření státních peněz a omezení korupce navrhovala už přímo vláda a nemuseli to následně dohánět poslanci.
Od opozičních poslanců lze naopak očekávat iniciativu nehledě na to, jak moc s nimi vláda bude komunikovat. Zda bude konstruktivní či spíše obstrukční bude zřejmě primárně záležet na celkové atmosféře ve Sněmovně. O tom, že lze Sněmovnu různými technikami prakticky zablokovat, jsme se přesvědčili za poslední měsíce už mnohokrát. Z hlediska nás občanů by bylo určitě lepší, kdyby Sněmovna věci standardně projednávala a rozhodovala hlasováním. Bohužel se dá spíše očekávat, že zákopová válka bude pokračovat a to zejména díky sporným tématům, kde se zdá dohoda mezi opozicí a vládní koalicí téměř nemožná (např. korespondenční volba nebo zpřísnění zákona o střetu zájmů). Přesto doufám, že alespoň poslanci ANO nezapomenou na své opakované sliby o boji s korupcí a budou podporovat protikorupční návrhy, byť budou přicházet z druhé strany barikády.
Tak si držme palce.
Josef Karlický, vedoucí týmu Rekonstrukce státu